9.3.2017

Mrkvový koláč a polévka, džus s mrkví

Mrkev, pěstovaná dnes po celém světě, si v Evropě získala oblibu až v renesanci. Výživová hodnota této kořenové zeleniny spočívá ve vysokém obsahu karotenů, obzvláště beta-karotenu. Jeden šálek krájené mrkve obsahuje zhruba polovinu denní doporučené dávky vitaminu A. Mrkev je dále dobrým zdrojem vlákniny, manganu, draslíku a vitaminů B3, B6 a C. Už ve starověku léčili Řekové a Římané mrkví žaludeční potíže. Strava bohatá na karoteny, (jedna porce mrkve denně), snižuje riziko srdečních chorob, snižuje potíže během menopauzy, snižuje úbytek inzulínu, upravuje hladinu krevního cukru. Beta-karoten pomáhá chránit zrak, zlepšuje především noční vidění. Silné antioxidační účinky beta-karotenu pomáhají proti poruchám žluté skvrny na sítnici a vzniku šedého zákalu, který je příčinou ztráty zraku ve stáří. Nejvíce beta-karotenu obsahují mrkve sytě oranžové barvy.

Mrkev neskladujeme společně s ovocem, dozrávající ovoce produkuje etylen, který zkracuje skladovací dobu mrkve. Mrkev je možné dusit, vařit, péci a grilovat, k největším ztrátám živin dochází při vaření. Pokrmy z mrkve ochucujeme estragonem, koprem, zázvorem, petrželkou, medem, tmavým cukrem, citronovou či pomerančovou šťávou.

Výživná mrkvová polévka s kuřecím vývarem

Budete potřebovat: 450 g čerstvé karotky, 450 g tykve muškátové – nakrájené na kostičky, 1 1/2 šálku nasekané šalotky, 4 šálky kuřecího vývaru (málo soleného), 3 lžíce olivového oleje, 1 stroužek česneku, 1 kousek celé skořice, větvičku čerstvého tymiánu, 1/4 lžičky strouhaného muškátového oříšku, pár lístků čerstvé máty, 1 bobkový list.

Postup: Mrkev a tykev podlijte šálkem vody a  poduste v troubě (190 stupňů) doměkka, zhruba 20 minut. Ve vyšším hrnci nechte na olivovém oleji zesklovatět cibuli a česnek. Přidejte dušenou mrkev a tykev, kuřecí vývar, skořici, bobkoví list a tymián. Přiveďte k varu, zmírněte plamen a nechte vařit zhruba 15 minut. Odstraňte skořici, bobkový list a tymián. Hotovou polévku osolte dle chuti, přidejte muškátový oříšek a rozmixujte dohladka. Servírujte s lístkem máty nebo zelené petrželky.

Sladký mrkvový koláč

Budete potřebovat: 5 žloutků, 180 g moučkového cukru, 150 g jemně strouhané mrkve, 4 lžíce polohrubé mouky, vanilkový cukr, sníh ze čtyř bílků.

Postup: Žloutky utřeme s moučkovým cukrem do husté pěny. Postupně vmícháme strouhanou mrkev, polohrubou mouku, vanilkový cukr. Nakonec opatrně vmícháme sníh z bílků. Těsto rovnoměrně rozetřeme na vymazaný a hrubou moukou vysypaný plech. Pečeme v předem vyhřáté troubě dorůžova. Koláč necháme trochu vychladnout a pocukrujeme, nebo přelijeme dle chuti čokoládovou případně citronovou polevou. Koláč krájíme na trojúhelníčky, můžeme ozdobit plátky loupaných mandlí, mrkvičkami vytvarovanými z marcipánu a lístečkem čerstvé máty.

        

Domácí Kubík – džus s mrkví bez cukru

Budeme potřebovat: 50g mrkve, 1kg jablek, 1 grapefruit, 1 pomeranč, 1 banán, šťáva z jednoho citronu

Postup: jablka oloupeme a nakrájíme na kostičky, totéž uděláme s mrkví a dáme vařit. Počkáme, dokud se mrkev a jablka zcela nerozvaří. Oloupeme ostatní citrusy a banán, nakrájíme na menší kousky a rozmixujeme v mixéru. Po vychladnutí rozvařených jablek a mrkve vše slijeme dohromady. Přidáme 1 litr převařené vody a ještě jednou vše spolu dobře promixujeme.

Hotový nápoj přelijeme do skleněných lahví a pořádně uzavřeme. Kdo chce džus připravený ve větším množství zakonzervovat, může zavařit stejným způsobem jako kompotované ovoce.

Zdroj receptu na domácí Kubík: Vitaminová bomba

Související recepty: Domácí karotela (základ pomerančového džusu), Pomerančový džus

 

Diskuze