Zdravé mandle, pistácie, ořechy

nuts-594706_1280Ořechy jsou cenným zdrojem energie a výživných látek. Prospěšné jsou především pro mozek, pro zlepšení zdraví postačí hrst ořechů denně. Vedle ovoce, borůvek, banánů, a ovesných vloček, jsou vhodným doplňkem vyvážené stravy. Ořechy jsou dostupným zdrojem vitaminů a nenasycených mastných kyselin, omega-3. Většina ořechů, díky jejich výživové hodnotě, zlepšuje kvalitu stravy, jejich konzumace snižuje riziko srdečních chorob, především pokud je strava chudá na nasycené tuky. Využití ořechů při vaření je universální, obohatí jídelníček od předkrmů až po moučníky. Ořechy se tradičně používají především ve východní kuchyni, jsou oblíbené také u Arabů, často se používají v kombinaci s kuřecím masem, rybami a korýši. Používají se také k zahuštění omáček. Ořechy najdeme v nugátu a různém cukroví. Mandle jsou prioritou skandinávské kuchyně, oblíbené jsou v Indonésii a Africe. Pokud se ořechy opraží, více vynikne jejich chuť a vůně. Ořechy jsou také součástí vegetariánské stravy.

Mandle

almond-989524_1280Mandle, semena mandloně obecné, jsou symbolem panenství a manželského požehnání. Mandle jsou bohatým zdrojem bílkovin a hlavně vlákniny. Obsahují vitamin E, hořčík, vápník a železo. Mandle jsou zdrojem antioxidantů, pomáhají snižovat cholesterol, a jsou vhodným doplňkem stravy určené pro redukci váhy. Malá hrst mandlí denně příznivě ovlivňuje pleť, růst vlasů a nehtů. Také se traduje, že mandle jsou „lékem“ na kocovinu.

Opražením se rozvine chuť a vůně mandlí. Pikantní mandle získáme opražením s bylinkami a solí, můžeme použít rozmarýn, tymián, karí, římský kmín, nebo skořici či kardamom. Mandle spařené horkou vodou, zbavené slupky, a posekané na menší kousky můžeme přidat do rýže, těstovin nebo kuskusu. Strouhané mandle výborně ochutí bílý řecký jogurt s medem a ovocem. Můžeme je také kandovat, nebo spařené a zbavené slupky zalít tekutým medem a vytvořit si tak zdravé mlsání. Mandle jsou základní surovinou při výrobě pravého marcipánu.

Pistácie

pistachio-1098173_1920Pistácie rostou v hroznech na nízkém stromě řečíku pistáciovém. Pěstují se na Blízkém východě a v Kalifornii. Pistácie mají vysoký obsah vlákniny, jsou zdrojem draslíku, hořčíku, fosforu, vitaminu B1, B6, E. Mají vysoký obsah železa. Pistácie se doporučují kombinovat s ovocem s vysokým obsahem vitaminu C, který usnadňuje vstřebávání železa. Dále podporují krevní oběh, pravidelné pojídání pistácií má preventivní účinek proti srdečním chorobám.

Zavřená skořápka skrývá nezralé jádro, konzumujeme pouze pistácie s otevřenou skořápkou. Větší množství pistácií skladujeme v uzavřené misce v lednici, protože z okolního prostředí snadno pohlcují vlhkost. Pistácie můžeme opražit podobně jako mandle. Nasekané se přidávají do křehkého těsta na moučníky. V jemně nasekaných pistáciových oříšcích můžeme obalit malé kuřecí nugetky a dozlatova osmažit. Používají se do nádivek, omáček, cukroví, pečiva a zmrzliny. Pokud chceme zachovat barvu pistácií, zbavíme je tvrdých slupek, krátce je povaříme ve vodě a sloupneme slupku. Nasekané pistácie a mandle s medem jsou výtečnou a zdravou lahůdkou.

Oříšky kešu

cashew-51978_1280Jedná se o olejnaté oříšky tropického stromu ledvinovníku západního. Obsahují hořčík ve srovnatelném množství jako slunečnicová semínka. Díky obsahu hořčíku mají příznivý vliv na metabolismus. Dále jsou zdrojem vitaminu B1 a B2, a nenasycených mastných kyselin. Obsahují fosfor, mangan, železo a zinek. Obsahují také cenné množství kyseliny listové. Oříšky kešu je vhodné konzumovat pro zklidnění, v případě nervozity, a chronické únavy. Pojídání kešu se doporučuje také při anémii. Podporují růst svalové hmoty.

Sladké kešu oříšky s jemnou chutí se přidávají do pečiva. Oříšky můžeme přidat do rýžových nákypů s ovocem, stačí je nasekat a vařit společně s rýží. Východní kuchyně používá kešu běžně do dušených masitých pokrmů a zeleninových jídel, do různých nádivek v kombinaci s kuřecím masem, a do sladkých dezertů.

Lískové oříšky

hazelnut-1098182_1920Čínské léčitelství vyznává lískové oříšky jako posvátnou nebeskou potravinu. Tyto olejnaté ořechy jsou zdrojem bílkovin a vlákniny, obsahují antioxidanty, vitamin E, kyselinu listovou, vápník, hořčík, draslík. Podporují imunitní systém, preventivně působí proti srdečním chorobám, vysokému tlaku, zvýšenému cholesterolu, a depresím. Posilují srdce, podporují paměť a činnost mozku. Doporučují se diabetikům a ženám v těhotenství.

Pro svou typickou vůni a chuť jsou lískové oříšky oblíbené při pečení. Lískové oříšky můžeme opražit nasucho v mírně rozpálené troubě. Čerstvé ořechy se přidávají do cukroví a moučníků. Na jemno strouhané oříšky ochutí řecký bílý jogurt s medem, dobře se chuťově doplňují s mandlemi.

Vlašské ořechy

walnuts-1049558_1920Vlašské ořechy jsou pro své chuťové aroma a léčivé účinky uctívané už ve staré Mezopotámii. Obsahují látky, které pomáhají odstranit nespavost, podporují léčení amnézie, jsou výživou pro mozek, snižují cholesterol. Mají více omega-3 mastných kyselin než jiné ořechy. Jsou zdrojem vitaminů řady B, včetně kyseliny listové B9, minerálů (hořčík, fosfor, měď), vitaminu E.

Vyloupaná jádra vlašských ořechů vydrží čerstvá tři týdny, pro delší uskladnění, až půl roku, je možné vlašáky zamrazit. Vlašské ořechy, kromě toho, že jsou ceněnou surovinou na pečení, výborně doplní také sýrové pomazánky. Sekanými ořechy můžeme doplnit zeleninové saláty. Zdravou snídani si připravíte z pražených ovesných vloček a sekaných ořechů, skvěle doplní bílé jogurty s medem. Vlašské ořechy používáme v kuchyni zralé i nezralé, sušené, nebo opražené. Zelené mladé ořechy můžeme naložit do octa, nebo z nich vyrobit ořechovou pálenku. V Mexiku jsou vlašáky základem pro ořechovou omáčku s chilli papričkami.

Arašídy

peanut-624601_1280Arašídy jsou luštěnina, semena podzemnice olejné, konzumují se podobně jako ořechy. Pocházejí z Brazílie a Peru, kde je objevili Španělé, a odtud je dovezli do Evropy. Semena podzemnice olejné jsou symbolem ženské plodnosti. Arašídy jsou cenným zdrojem antioxidantů, vitaminů A a E, kyseliny listové, vápníku, hořčíku, zinku, železa, a vlákniny. Pravidelné pojídání arašídů zklidňuje rozkolísanou psychiku.

Arašídy rychle podléhají žluknutí, proto při jejich nákupu kontrolujeme dobu spotřeby. V ledničce je uchováme po dobu tří měsíců, v mrazničce vydrží až půl roku. Arašídy jsou vhodným doplňkem salátů, masových pokrmů po vzoru čínské kuchyně.

Para ořechy

nuts-96232_1280Para ořechy jsou semena stromů z deštných pralesů Jižní Ameriky. Jsou cenným zdrojem nenasycených mastných kyselin, obsahují fosfor, hořčík, železo, selen. Para ořechy jsou velmi tučné, obsahují velké množství nenasycených mastných kyselin. Jsou zdrojem vitaminu E a B1. příznivě ovlivňují psychiku, koncentraci, mírní podrážděnost a deprese. Posilují paměť, a doporučují se při poruchách soustředění.

Para ořechy snadno otevřeme, pokud je namočíme na 15 minut do vařící vody. Lépe se nasekají dokud jsou teplé a vlhké. Přidávají se do cukroví a dortů, a dezertů s jablečnou náplní. Para ořechy můžeme také lehce opražit, nasekat a zdobit jimi ovocné poháry, pudinky, rýžovou nebo krupičnou kaši.

Pekanové ořechy

pecan-tree-186328_1920Pekanové ořechy, příbuzné ořechům vlašským, pocházejí ze Severní Ameriky, pěstují se v Mexiku, Peru, Austrálii a Jihoafrické republice. Jsou zdrojem tiaminu, vitaminu E, B, hořčíku, bílkovin a vlákniny. Obsahují také draslík, fosfor, vápník a železo. Celkově obsahují srdci prospěšné látky.

Pekanové ořechy snadno otevřeme, pokud je namočíme na 15 minut do vařící vody. Můžeme je opražit v troubě rozehřáté na 150 stupňů, v tenké vrstvě je pražíme zhruba osm minut. Jsou vhodným doplňkem zeleninových a ovocných salátů, snídaní s cereáliemi, rýžových nákypů a sladkých moučníků. Mletými ořechy můžeme nahradit strouhanku na obalování masa a ryb. Přidávají se také do moučníků, zmrzlin a vegetariánských pokrmů. Pekanové ořechy jsou vhodné pro přípravu pomazánek, podávají se k sýrům, přidávají se do těsta na celozrnné pečivo.

Jedlé kaštany

chestnut-998548_1920Kaštan není ořech, jedná se o semena kaštanovníku setého, tento strom pochází z jižní Evropy. Obsahují minerální látky, hořčík, fosfor, draslík, vápník, železo, mangan. Vitaminy A, B, C. Posilují paměť, a jsou vhodné pro diabetiky.

Kaštany se používají v podstatě jako „zelenina“, přidávají se do polévek, obilninových jídel, dušených pokrmů a nádivek. Kaštany, na rozdíl od ořechů, obsahují více škrobu a méně oleje. Pojídají se pečené, dušené a vařené. Kaštany je možné zamrazit.

Pečené kaštany: kaštany necháme několik hodin namočené ve vodě, poté je osušíme. Každý kaštan lehce nařízneme do kříže. Rozložíme je v jedné vrstvě na plech a pečeme je v troubě předehřáté na 180 stupňů. Kaštany během pečení hlídáme, slupka se nesmí spálit. Pečme je dokud se slupka neotevře, pečené jsou, jakmile jsou uvnitř měkké. Pečené kaštany dáme na utěrku, pokropíme je vodou dokud jsou horké, a do utěrky je zabalíme. Rukama je skrze utěrku pomačkáme, aby se uvolnila slupka. Necháme je pár minut zabalené. Servírujeme je teplé.

Kokosový ořech

coconut-1125_1280Kokos je plod kokosové palmy. Ořechy jsou zdrojem sacharidů, proteinů, tuků, nenasycených mastných kyselin, vlákniny, hořčíku, fosforu. Velkým zdrojem hořčíku je vnitřní kokosová voda. Kokosový ořech se doporučuje při lámavosti nehtů, vypadávání vlasů, řídnutí nebo odvápnění kostí. Podporuje také tvorbu zdravé zubní skloviny.

Konzumuje se dužina a kokosové mléko. Kokosové mléko je výživné, popíjí se čerstvé, nebo se přidává do kari omáček. Kokosová dužina se používá čerstvá, sušená nebo mletá, především do pečiva a cukroví. Ze sušeného kokosu se extrahuje kokosový olej. Z dužiny se vyrábí také kokosové víno, kokosové máslo, ocet, a také známá pálenka arak. Kokosový olej je výborný jak pro přípravu studených pokrmů, tak na smažení, snáší vysoké teploty, nepřepaluje se a je snadno stravitelný. Kokosové mléko se používá při přípravě thajských pokrmů, ovocných koktejlů a obilných kaší.

Piniové oříšky

pine-nuts-1098176_1920Piniové oříšky se smetanovou barvou a jemnou chutí jsou semena středozemní borovice. Jsou zdrojem proteinů, minerálních látek, draslíku, vápníku, železa a hořčíku. Dále obsahují vitamin E a komplex vitaminu B, a nenasycené mastné kyseliny. Vitamin E je antioxidant rozpustný v především v tucích. Piniové oříšky pomáhají snižovat hladinu cholesterolu. Obsahují vitaminy, antioxidanty a minerály. Jsou také vhodné pro bezlepkovou dietu.

Semena borovice se připravují podobně jako arašídy, jíme je čerstvá, solená nebo pražená. Z piniových oříšků se připravuje italská omáčka zvaná pesto. Lehce opražené oříšky se přidávají do salátů.

Makadamové oříšky

macadamia-nuts-1098170_1920

Makadamové oříšky, jejichž domovinou je Austrálie, jsou považovány za „krále“ ořechů. Jsou zdrojem antioxidantů, a podobně jako většina ořechů mají příznivý vliv na soustředěnost, podporují činnost mozku a zlepšují paměť. Obsahují vitamin B1, E, selen, a několik druhů esenciálních aminokyselin. Příznivě ovlivňují činnost srdce, a imunitu. Častá konzumace oříšků podporuje růst svalové hmoty. Makadamový olej, který se používá do salátů, nebo přímo k ošetření pleti, působí příznivě na pokožku.

button (11)

Makadamové oříšky jsou chuťově vynikající, ale patří k těm cenově méně dostupným. Oříšky se používají do sladkých moučníků a dezertů. Z těchto oříšků se vyrábí vynikající ořechové likéry, ořechové mléko, sladké dezerty, dorty a krémy. Energetická hodnota makadamových oříšků je velmi vysoká, obsahují hodně kalorií. Jsou vhodným doplňkem stravy pro vegetariány. Nikdy je nekonzumujeme žluklé, skladují se v uzavíratelné sklenici v ledničce.

Recept na ořechy v medu   zjistit více)

         honey-cookies-1000638_1920        bazaar-775940_1920

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho!Share on Facebook

Diskuze