Zdraví z lesa – houby – hlíva ústřičná

mushroom-913499_1280Tisíce druhů hub můžeme najít v přírodě, různých tvarů, barev a velikostí. Procházka lesem je skvělá relaxace, a pokud si navíc ještě přineseme domů voňavý košík plný hub, je radost z houbařské vášně a z pobytu v přírodě dvojnásobná. Houby nám výborně chutnají a většinou ani nepřemýšlíme o výživových látkách, které tyto jedinečné plody přírody obsahují. Houby v přírodě považujeme za jeden z nejstarších rostlinných druhů. A zcela právem je zařazujeme do lidské stravy, mají hodně stopových prvků, které jsou prospěšné pro naše zdraví.

Například čínská celostní medicína se léčivými účinky leccinum-583722_1280různých druhů hub zabývá docela obšírně už tisíce let. Houby jsou vhodné také k redukční dietě.

Houby obsahují bílkoviny, dále například selen, draslík, vápník, hořčík, železo, vitamíny skupiny B, včetně riboflavinu B2, kyselinu pantotenovou. Dále mají houby antioxidační schopnosti, a to díky látkám zvaným: polyfenoly. Například žampiony jsou zdrojem draslíku. Houby dokonce jako jediná rostlina obsahují vitamin D. Cenné jsou na této přírodní poživatině také barviva a vonné látky.

cep-426593_1920

Zdraví prospěšná hlíva ústřičná 

Hlíva ústřičná obsahuje látky vhodné na posílení imunity, podporuje metabolismus, chrání před sezónním nachlazením a chřipkami, a celkově se podílí na regeneraci organismu. Tato houba dodá našemu tělu vitamíny C, K, D, B. Dále obsahuje železo, selen, draslík, bór, zinek. Pravidelné doplnění běžné stravy o hlívu ústřičnou zajistí dostatek vlákniny pro zažívací systém. Pomáhá též udržovat správnou hladinu cholesterolu. Výzkumy prokázaly, že působí také preventivně proti srdečně – cévním onemocněním, upravuje krevní tlak. Léčivé produkty z hlívy ústřičné mají také antibiotický účinek, nezanedbatelná je též zvýšená odolnost organismu proti virovým a bakteriálním onemocněním.

button (5)

oyster-mushroom-360747_1280 (1)

Jak upravovat houby aby byly lépe stravitelné?

Úryvek z knihy „Jihočeská houbařská kuchařka“, autor Vilém Vrabec:

„…Abychom dosáhli dokonalého vyloužení všech látek obsažených v houbách, zejména látek chuťových, vkládáme je obzvláště při úpravě vývarů a polévek do studené tekutiny (vývaru nebo vody), pokud to kuchařská úprava nevyžaduje ovšem jinak.

dried-1573833_1920

Houby jsou, jak je většinou známo, pro vyšší obsah vlákniny tíže stravitelné. Kuchyňskou úpravou můžeme jejich stravitelnost zlepšit, ale také zhoršit. Zlepšení stravitelnosti hub nastane již jen tím, když je nakrájíme na tenké plátky nebo nadrobno nasekáme, popřípadě umeleme, nepatrně osolíme a okyselíme, nejlépe citronovou šťávou, a hlavně když je déle tepelně upravujeme, čímž vším narušíme houbovou tkáň, která se stává přístupnější trávicímu pochodu v lidském těle. Nezapomínejme však, že příliš dlouhou tepelnou úpravou (hlavně vařením) houby tvrdnou. Také přídavek česneku, použijeme-li ho při úpravě hub, přispěje k jejich lepší stravitelnosti. (Česneku lze ovšem použít jen tehdy pokud to předpis připouští.) Podobný účinek na stravitelnost hub mají i konzervační způsoby (ocet, sterilace). K zhoršení stravitelnosti hub dochází, použijeme-li při jejich úpravě zbytečně mnoho nevhodného tuku. 

Kdy a jak houby solíme?

witches-placidus-437273_1920Při začátku tepelné úpravy hub dušením houby nesolíme, neboť jsou-li ihned osoleny, pustí mnoho šťávy, a to pak vyžaduje příliš dlouhou dobu dušení, než se šťáva vydusí. A proto je raději osolíme teprve až těsně před jejich dohotovením.

Důležité však je, abychom solili s rozmyslem, neboť přesolené houbové pokrmy ztrácejí nejen na chuti, ale vyvolávají i nadměrnou žízeň.“

Pamatujte také, že zapařené a zkažené houby mohou být velmi nebezpečné.

  fungus-657488_1920        fungus-657486_1920

„…Nikdy však očištěné a rozkrájené houby nepereme! Je-li třeba je oprat, pak jen pokud jsou v celku (a to krátkým propráním v cedníku pod tekoucí studenou vodou) a použijeme jich po důkladném osušení ihned na vaření, do základů pod masa, na karbanátky apod. Na pečení, grilování, smažení, do nádivek, apod. bereme raději jen zasucha očištěné, neprané.“

mushroom-219730_1280         red-62707_1920

„Nasbírané houby zpracujeme pokud možno v den sběru. Je-li jich větší množství, připravíme z části chutný pokrm a ostatní houby, očištěné, ale neprané, buď v celku, nebo nakrájené rozložíme na podnos a protože se poměrně rychle kazí, uchováváme je výhradně v chladu.“

    mushrooms-463450_1280    karl-johan-1318710_1920

„Takto uchované houby nám vydrží, aniž by ztratily na jakosti, nejméně tři dny, takže je můžeme postupně odebírat a připravovat z nich podle libosti různé pokrmy. Nehodláme-li je takto spotřebovat, pak je konzervujeme, abychom je mohli použít v době, kdy houby nerostou.“

forest-668090_1920   mushroom-basket-244981_1920

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho!Share on Facebook

Diskuze