29.4.2017

Nejzdravější způsob chůze: naboso

Článek odjinud: Lidské chodidlo má 200 000 nervových zakončení, 33 svalů, 28 kostí a 19 šlach. K tomu, aby správně fungovalo vůbec nepotřebuje žádnou silnou neforemnou podrážku. Nejzdravější způsob chůze je totiž naboso, protože tím se přirozeně posiluje nožní klenba a svaly nohy. Nevhodné boty mohou naopak chodidlo nesprávně podporovat a tím ho i deformovat. Nohy se chozením na boso lépe prokrvují, ale faktem je, že díky reflexním zónám stimulujeme celý náš organismus, nejen končetiny. Za takovou masáž byste jinak v masážních salonech utratili dost velkou částku a přitom stačí tak málo. Každý povrch na nás působí jinak, ale ve výsledku všechny velmi pozitivně. Schválně si vyzkoušejte, co vám vyhovuje nejvíc. Koberec, pláž, louka, strniště (ano, i to se některým lidem líbí) nebo štěrk?

Vaše chodidla o vás vědí všechno! Že vás bolí hlava, máte zaděláno na zánět ledvin či problémy se srdcem. A jejich prostřednictvím se můžete taky vyléčit. „Chůze naboso má navíc příznivé zdravotní dopady, například se při ní stimulují reflexní body na chodidle, zlepšuje vnímání pohybu těla a odborná medicínská veřejnost se celkem shoduje i na tom, že taková chůze posiluje imunitní systém“.
Pokud vás často bolí nohy, trpíte borcením klenby nebo máte ploché nohy, naordinujte si chůzi po drobných oblázcích, větvičkách nebo písku. Tím, jak se holá chodidla dotýkají nerovností a musí je vyvažovat, se stimulují svaly, které v botách odpočívají, a zároveň se tak masírují akupresurní body, kterých je na chodidle spousta. Záleží ale také na tom, po jakém povrchu se procházíte. Členitý povrch (v lese, na louce, na zahradě…) je pro nohy balzám. To potvrzuje i výzkum Samuela B. Shulmana, který tvrdí, že v zemích, kde lidé boty příliš nenosí, se u populace téměř neobjevují ploché nohy a je tu i menší výskyt nožních plísní a infekcí způsobených nedostatkem kyslíku v uzavřené obuvi.

Pokud na procházce lesem narazíte na skupinku lidí bez bot, nelekejte se. Nepotkali jste partu hobitů na cestě ze Středozemě, ale příznivce bosé turistiky. Vycházky či běhání bez bot, dokonce i v zimě, se v poslední době těší stále větší oblibě.

Pro začínající příznivce bosování je vedle terénu a teploty důležitý i čas, který nezvyklé aktivitě zpočátku věnují. Zkoušejte to jen tak dlouho, dokud vám není zima nebo jinak nepříjemně. Vezměte si s sebou boty a choďte střídavě bosí a obutí, abyste si na nový způsob chůze zvykli. Nespěchejte a nelámejte nic přes koleno, výsledky se dostaví

Ideální čas, kdy začít s chůzí naboso, je léto.

Nejlepší je začít, když je venku teplota kolem dvaceti stupňů a zem je už vyhřátá. Pro začátek je důležité vybrat si povrch, který bude pro nohy komfortní, nějakou pěšinku nebo lesní cestičku. Za nejhorší povrchy pro bosé se považuj ty, které vytvořil člověk, tedy hrubý asfalt a štěrk – asfaltu se v každém případě vyhněte nebo se obujte.

Ideální a nejpříjemnější je brouzdat se v orosené trávě, tehdy má nejvíce magnetizmu.
Pro začínající příznivce bosování je vedle terénu a teploty důležitý i čas, který nezvyklé aktivitě zpočátku věnují. Zkoušejte to jen tak dlouho, dokud vám není zima nebo jinak nepříjemně. Vezměte si s sebou boty a choďte střídavě bosí a obutí, abyste si na nový způsob chůze zvykli. Nespěchejte a nelámejte nic přes koleno, výsledky se dostaví časem.

Podobně jako při otužování je třeba začít postupně od léta a plynule přejít přes podzim a zimu. Venku můžete chodit bosí i ve sněhu a mrazu. Celá procedura je jednoduchá. Chvilku běhejte nebo choďte bosí a pak chodidla očistěte od hrubých nečistot, zabalte do tlustých ponožek a obujte do bot. Podle nich je taková chůze nejlepší reflexní terapie, která nejen stimuluje vnitřní orgány, ale i imunitu a zlepšuje psychický stav.

Pozor na rizika

Než vyrazíte bosky ven, podívejte se pořádně, kam šlapete, protože střep, hřebík nebo i ostrý kámen pro vaši botu není žádný problém, ale pro holou nohu představuje vážné nebezpečí.

S čím vám bosování pomůže:

* s látkovou výměnou
* uvolní psychické bloky, emoce i stres
* zvýší imunitu
* v létě ochladí přehřátý organismus
* zlepší činnost srdce i krevní oběh
* zbaví vás plochých nohou
* pomůže narovnat prsty a zabrání jejich deformaci

Základní reflexní projekce na chodidlech a dlaních vypadá následovně(obrázek)

Nohy vypovídají o jejich nositeli mnohé už na první pohled a pohmat, a to nejen po zdravotní, ale i psychické a duchovní stránce. Jakákoli odchylka, otlak, kuří oko, drobné zranění, prasklinky, barevné skvrny, výrazné vrásky či nepohyblivost určité části chodidla – to vše svědčí o menších či větších problémech v příslušné reflexní oblasti. Nejlepší reflexní terapie je, jak již bylo řečeno, bosá chůze venku. Choďte či běhejte bosi, kdykoli k tomu máte příležitost – rychlejšími, kratšími kroky spíše než dlouhými. Vybírejte si různorodé, členité prostředí; choďte po trávě, po kamíncích, po písku, skákejte z kamene na kámen, broďte se potokem. Stimulace chodidel ve vás probudí příliv energie a aktivuje vaše vlastní, přirozené léčebné síly.

Touto reflexní terapií si nemůžete ublížit – pokud ovšem nespadáte do některé z následujících skupin: je pro vás tabu, máte-li na noze nějaký závažný kožní problém nebo zánět (třeba kvůli diabetu), užíváte-li léky snižující imunitu (po transplantaci orgánu apod.) nebo proděláváte chemoterapii.

V těhotenství je léčba za jistých okolností možná, raději ji ale nechte v rukou odborníka.

Choďte bosky vždy a všude, kde to jen jde. Doma, po pláži, po louce, po čerstvě pokosené trávě po štěrkové cestě… po strništi

Vaše nohy se lépe prokrví a celé tělo i orgány jsou stimulovány přirozenou reflexní masáží chodidel.
Trend bosé chůze je celosvětový, souvisí s potřebou lidí přiblížit se přírodě, přirozenosti a návratu ke zdravému životnímu stylu.

„Chůze bosou nohou zapojí velké množství kožních receptorů plosky nohy. Rovněž svalové a šlachové receptory přinesou do mozku více informací o povrchu, po kterém člověk jde, o stavu vazů, kloubů a svalů. Kvalitnější je tím i celkové vnímání pohybu,“

Nachlazení nehrozí.

Jedním z nejčastějších předsudků vůči chůzi naboso je strach z nachlazení. Jenže opak je spíš pravdou.

Speciální chodníčky

Trend bosých stezek s různými povrchy není žádná horká novinka. V zahraničí, například v Rakousku a Německu, jsou podobné stezky velmi populární už dvacet, možná i třicet let.

V některých evropských zemích existují speciální parky, kde si návštěvníci můžou uložit boty do úschovny a procházet se v písku, po kamenech, v tekoucím ledovém potoce, po ohoblovaných kladinách, šiškách nebo například v bahně.

Pokud se ale nemůžete dočkat a chcete si zdravou chůzi vyzkoušet už teď, vyrobte si svůj vlastní chodníček. Vystlat ho můžete senem, kamínky, pískem, šiškami…

V tuzemsku je stezek pro bosou chůzi zatím poskrovnu, spočítali bychom je na prstech obou rukou, ale postupně přibývají.

Článek je možné šířit jen s tímto platným odkazem http://poutnicicasem.blog.cz/1506/chodte-bosi , včetně této poznámky
s díky Anička
podle zdroje, upraveno, doplněno
http://www.novinky.cz/


Související odkaz: Bosé stezky už začínají být všude

Související článek: Příroda a energetická řeč lidského těla

„…Chodidla slouží jako jedinečné přijímače energií vyskytujících se v přírodě. Bosé nohy symbolizují upřímnost, čistotu a pokoru, jsou výrazem prostého, na hmotu se neupínajícího bytí. Symbolizují vědomí pevné půdy pod sebou. Chodidla disponují energetickými body – vztahují se ke všem tělesným orgánům, jimi k nám proudí energie země, a dále nás harmonizuje skrze hlavní čakry. Bosé nohy vnímají jemné nuance zemského živlu, procházkou naboso v trávě, v písku, na barevném podzimním listí. Přidáme-li pozitivní myšlenky, tělo samo si vezme pomocí bosých chodidel léčivou energii země, právě tolik, kolik v danou chvíli potřebuje. Uzemněte se, v klidu bosky postůjte, představte si, jak se vaše chodidla spojují se zemí a energie země stoupá vzhůru vaším tělem. Pokud se naopak potřebujete zbavit nepříjemné energie, udělejte to samé, jen si představujte opak: vnímejte, jak nepotřebnou energii skrze vaše chodidla odvádíte do země. Chodidla a nohy, naše základna, jsou-li zvednuty do vzduchu, vzdáváme se v tu chvíli opory země. Opatrní musíme být například v okamžicích, kdy cvičíme jógu, kdy stojíme na hlavě, v tu chvíli nemůžeme reagovat na své smysly. Je to pro tělo sice zdravá, ale pro začátečníka, nezvyklá pozice, která vyžaduje naprosté soustředění a pozornost. Pokud nejste dostatečně uzemnění, nedokážete se plně soustředit, vnímáte vnitřní napětí, vaše pozornost je roztříštěná, fyzicky se to projevuje tak, že je vám často zima od nohou, máte studené nohy, dotěrný pocit neklidu, nechuť soustředit se a cokoliv tvůrčího dělat…“

Diskuze







error: Obsah je chráněn autorským zákonem.