29.12.2016

Oční cviky pro lepší zrak

Je známo, že svaly, které nepoužíváme, slábnou. Totéž platí pro okohybné svaly. Za pohyb vašich očních koulí je zodpovědných celkem šest svalů: horní přímý sval, dolní přímý sval, vnitřní přímý sval, zevní přímý sval, horní šikmý sval a dolní šikmý sval.

Nejsou-li správně používány, zhoršuje se zrak a člověk začíná potřebovat ke správnému vidění pomůcky: brýle nebo kontaktní čočky.

Okohybné svaly potřebují procvičovat – stejně jako ostatní svaly vašeho těla. Nejvhodnější jsou tyto oční cviky:

Zaměřování na blízko a do dálky

Stůjte nebo seďte před bílou zdí.
Natáhněte ruku tak, abyste měli palec asi 30 cm před obličejem.
10-15 sekund se na něj upřeně dívejte.
Pak se soustřeďte na nějaký předmět, který od vás bude vzdálen 3-6 m.
Nepohybujte přitom hlavou, v akci jsou jen oči.
Znovu se soustřeďte na palec.

Zaměřování na přibližující se objekt

Seďte na židli.
Natáhněte ruku se vztyčeným palcem.
Pomalu přibližujte ruku k obličeji, zastavte se asi 10 cm od něj.
Neustále se dívejte na palec.
Opakujte třikrát.

Osmička

Představte si na podlaze před vámi velkou osmičku.
Měla by být asi tři metry od vás.
Pomalu očima jeďte po pomyslné čáře, představující tuto osmičku.
Takto ji opisujte očima několik minut.
Totéž provádějte v opačném směru.

Pohledy do různých směrů

Seďte nebo stůjte a dívejte se přímo vpřed.
Podívejte se doleva a zaostřete, hlavou přitom nepohybujte.
Podívejte se doprava a zaostřete, hlava se stále neotáčí.
Opakujte třikrát.
Podívejte se dolů a zaostřete. Opět se pohybují jen oči.
Podívejte se nahoru a zaostřete.
Opakujte třikrát.
Cvičení ukončete tak, že si na oči na nějakou dobu položíte dlaně nebo je prostě zavřete. Lze také sedět v klidné a tmavé místnosti a relaxovat.

Další tipy:

Každých pár hodin zavřete oči na 2-3 minuty.
Jemně si masírujte oči, nesmíte cítit bolest.
Když jdete někde venku, vždycky se dívejte do dálky.
Pravidelně pijte mrkvovou šťávu s několika kapkami olivového oleje.
Oči si omývejte jen teplou vodou.
Dvě hodiny před spaním už se nedívejte do mobilu, tabletu atp.

Zdroj článku: Zahoďte brýle

Jednoduchá oční masáž

Uvedená masáž podněcuje přívod energie a krve do oblasti kolem očí, udržuje pružné svaly, takže zabrání poklesnutí víček. Dále preventivně brání krátkozrakosti a dalekozrakosti.

  1. Sevřete ruce v pěst tak, aby palec zůstal mírně ohnutý, a jeho horní stranou masírujte oční víčko. Opakujte 10x.
  2. Levý palec přitiskněte na levý spánek, pravý palec na pravý spánek a masírujte krouživými pohyby 10x každým směrem.
  3. Palcem a ukazováčkem pravé ruky stiskněte kořen nosu tam, kde se dotýká obočí. Opakujte minimálně 10x. Levá dlaň zatím masíruje týl, a to třením směrem dolů na šíji.
  4. Vyměňte ruce a celý postup opakujte.

Důležité: V oblasti spánků je soustředěno velké množství kapilár, takže jejich masáž otevírá a uvolňuje meridiány, brání nachlazení, ulevuje od bolestí hlavy, působí proti závratím a zlepšuje celkovou tělesnou kondici. Stisknutí kořene nosu zbavuje oči případné vnitřní horkosti a chrání je před různými onemocněními. (Vnitřní horkost se projevuje očním pocením, suchem v krku, malátností, hučením v uších, nespavostí apod.)

Zlepšení zraku podle doktora Batese

Tuto metodu pro zlepšení zraku vyvinul už téměř před sto lety oftalmolog Villiam Bates. Není příliš náročná a má pozitivní účinky. Oční specialista tvrdí, že za téměř všemi problémy se zrakem stojí napětí v očích. Tato tréninková metoda pomáhá ochablému zraku navrátit jeho funkci. Jednoduché cvičení je nutné provádět denně.

Zakrývání očí: Oslabenému zraku uleví odpočinek očí od zrakových vjemů. Ten je důležitý i přes den, kdy je v okolí velké množství světla. Pouhé zavření očních víček zcela nepomáhá, protože skrz ně stále proniká malá část světla. Oči si zakrývejte dlaněmi tak, aby se ruce nedotýkaly očních víček a nevyvíjely žádný tlak na okolí oka. Prospěšné také je naučit se zcela vyprázdnit mysl a oprostit ji během cvičení od všech představ a fantazií. Toto „cvičení“ se provádí deset minut dvakrát až třikrát denně.

Časté mrkání: Aby se oči stále provlhčovaly, doporučuje se často, až několikrát za deset sekund rychle bez přestání mrkat. Lidé, kteří nosí brýle, často příliš nemrkají a jejich upřený pohled zvyšuje napětí v očích.

Proplachování očí: Zavřené oči ráno proplachujeme dvacetkrát teplou vodou a poté dvacetkrát studenou vodou. Večer vše zopakujeme obráceně: nejdříve začínáme studenou a pokračujeme teplou vodou.

Pohybování očima: je jednou z nejlepších metod pro zlepšení zraku. Vědomé pohybování očima do stran, vzhůru a dolů by však nemělo být usilovné a namáhavé. Oči by si měly spíše odpočinout a mobilizovat se.

Zaostřování pohledu: cvičení akomodace čočky se provádí střídavým zaostřováním na dvě tužky, z nichž jednu držíme asi 15 cm od nosu a druhou v natažené paži. Opakuje se 10x a každá změna zaostřování se prokládá mrknutím.

Vizualizace představ: vzpomínání na barvy se zakrytýma očima zlepšuje samotné vnímání barev v běžném životě.

Související článek: Bolesti hlavy

Související odkaz: Zahoďte brýle

Diskuze







error: Obsah je chráněn autorským zákonem.