Světelný smog a spánek

candlelight-397308_1280Spoutaná příroda, nespavost, světelný smog, třetí oko, hormon melatonin, to vše má podstatný vliv na kvalitní spánek a odpočinek. Melatonin je důležitý hormon, podporuje imunitu, synchronizuje denní a noční rytmy, má podstatný vliv na spánkové rytmy. Nespavost bývá často ovlivněna nedostatkem přirozené noční tmy, melatonin – jinak zvaný hormon tmy – se tvoří pouze ve tmě. Hladina melatoninu v krvi se zvyšuje s příchodem noční tmy, s ohledem na přirozené tělesné biologické rytmy. Uprostřed noci je hladina spánkového hormonu na vrcholu, podílí se tak na kvalitním spánku.

Spánkový hormon melatonin

lanterns-168953_1920Noční nepřirozené osvětlení velkoměst, světlo pouličních lamp, dlouhé ponocování za světla: světlo televizních obrazovek, světlo počítačových monitorů, rozsvícená lampička v dětském pokoji během spánku dítěte, to vše má vliv na nedostatečnost spánkového hormonu v organismu. (U dětí spolupracuje melatonin s růstovým hormonem.) Melatonin reguluje správný chod biologických rytmů v těle, podporuje antioxidační účinky probíhající v organismu.

Nedostatečný spánek přetěžuje organismus, zabraňuje správné regeneraci organismu, podporuje psychické vyčerpání. Kvalitního spánku docílíme pouze v co největší tmě. Hormon melatonin se tvoří v epifýze (šišinka mozková) během spánku obvykle mezi dvaadvacátou hodinou noční a třetí hodinou ranní.

button (11)

Epifýza je miniaturní žláza v mozku, je to právě onen vnitřní bod v nás, který nazýváme: třetí oko.

Naopak dostatečný příjem slunečního světla za dne podporuje takzvané třetí oko a jeho nadsmyslové funkce. Intenzitu světla vnímáme především očima, odtud se světlo přenáší do šišinky mozkové. Časté nošení slunečních brýlí a kontaktní čočky zabraňují plnému využití účinků denního, slunečního světla s ohledem na třetí oko a mimosmyslové vnímání.

prague-1168302_1920

button (6)

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho!Share on Facebook

Diskuze