Očistná meditace – jóga

water-lily-869736_1920Jóga: uvolňovací cvik v poloze Sarvánga ásana. Po očistné koupeli (předešlý článek), a po hodině odpočinkové relaxace je vhodné rozproudit krevní oběh, prokrvit mozek, a dodat tělu energii. Tato ásana, jinak zvaná „svíčka“, uvolňuje všechny části těla, navíc ještě zlepšuje zrak. Pozitivně také podporuje činnost štítné žlázy (pokud je nedostatečná) – necvičit v případě zvýšené činnosti štítné žlázy. Této pozici se vyhneme i v případě vysokého krevního tlaku, sklonům k závratím. Nedoporučuje se cvičit ani, pokud máme akutní nebo chronické potíže s krční páteří (nejdříve se zaměříme na posílení krční čakry, zjistíme, jaké psychické bloky se vztahují k fyzickým potížím, a tím i k uzavření krční čakry.)

Jóga: pozitivní účinky meditační polohy Sarvánga ásana

zentangle-pictures-481476_1280Další pozitivní účinky: stimuluje krční čakru, uklidňuje mysl, očišťuje emoční tělo od negativní zátěže, očišťuje fyzické tělo od jedovatých látek, protahuje krční páteř, prokrvuje mozek, povzbuzuje činnost srdce, posiluje bránici, příznivě ovlivňuje oblast břišních orgánů, zlepšuje funkci smyslových orgánů, zlepšuje řeč, hlasový projev (mění barvu hlasu), zbavuje trémy, strachu z kontaktu s okolím, zbavuje nervozity. Navíc podporuje schopnost tvořit (pozitivní myšlení). Naučí vidět vlastní chyby a vede k zodpovědnosti. Naučí říkat pravdu, stát si na svém tak, abychom nikoho nezraňovali.

Jeden cvik v pozici ,,svíčka“ provádíme 5 minut, opakujeme dvakrát

Sarvánga ásana: výchozí poloha je v lehu na zádech. S nádechem zvedneme nohy, kolena jsou napnutá, případně je můžeme mít pokrčená. Pomalu vzneseme pánev a trup do vzduchu, záda podepřeme rukama. Nohy pomalu protáhneme vzhůru a vyrovnáme páteř (do svíčky.) Váha těla spočívá na ramenou a nadloktí. Hlavu předkloníme tak, aby se brada dotýkala hrudníku. Během cvičení uvolněně dýcháme, nenásilně sladíme dech s prováděným pohybem. Po pěti minutách pomalu dlouze vydechneme a skrčíme nohy – kolena pomalu necháme klesnout až k hlavě. Poté se zvolna vrátíme do základní pozice lehu na zádech, pomalu obratel po obratli.

Meditační pozice Ásana Sarvánga má pozitivní vliv na višuddhi čakru (krční čakra)

Višuddhi čakra: viš znamená – jed, šuddhi znamená – pročištění

buddha-154911_1280Krční čakra (hrdelní centrum): je centrem zvuku, bývá nejvíce znečištěná, tato energetická oblast se týká vztahů a mezilidské komunikace. Během života takříkajíc „spolkneme“ spoustu problémů, které se neřešené usazují v těle, emočním i fyzickém, usazují se v podvědomí, mají vliv na uzavření krční čakry, a podněcují pocit nesvobody. Otevřená krční čakra dává svobodu mysli, vyváženost citům, otevřenost komunikaci. Meditace nebo cvičení zaměřené na krční čakru je vhodné provádět hlavně v období, kdy měsíc dorůstá, až do úplňku (začneme zhruba čtrnáct dní před úplňkem). Krční čakra je pomyslnou branou, která otevírá dveře do vyšších rovin vědomí. Je to hranice mezi fyzickou a astrální úrovní, mezi vědomím a nadvědomím. Překročíme-li tuto hraniční mez, otevře se před námi prostor poznání a jasného vědomí.                                             Buddhistický symbol Slunce

Mystické symboly krční čakry

ganesha-29131_1280Půlměsíc – představuje city, ženský princip. Bílý slon – bůh se sloní hlavou: Ganéša. Leknín se šestnácti okvětními lístky – představují šestnáct sil skrytých v člověku, které je možné probudit meditací a jógou. Vhodná barva – fialová.

Meditační mantra „Só Ham“

Během prvních meditací se soustředíme především na pomalé vyslovování mantry: Ham (já jsem). Nebo: Só Ham („On jsem já“, nebo „Já jsem to“). Tyto mantry mají harmonický očišťující význam pro mysl, duši i tělo. Posilují schopnost koncentrace potřebnou pro meditační nebo rituální uvolnění. Po pravidelném cvičení přijde okamžik, kdy si začneme uvědomovat sami sebe, a co je nejdůležitější, začneme v pozitivní rovině měnit pohled sami na sebe, a prohlubovat lásku k sobě.

Mnatra Só Ham: Ráno a večer, pravidelně, po dobu nejméně šesti týdnů, používáme během meditace tuto mantru. Jedna meditace by měla trvat dvacet minut. Jak správně cvičit: při nádechu vyslovit Só. Při výdechu vyslovit: Ham. Není nutné dech nijak upravovat, zůstaneme u svého přirozeného rytmu: jen vyslovení slabik Só a Ham protáhneme na dobu nádechu a výdechu.

button (11)

circles-153693_1280

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho!Share on Facebook

Diskuze