Tajemství duševního klidu

leaves-493030_1280Tajemství duševního, léčivého ticha spočívá především v umění udržet mysl v tichosti. Což znamená doslova bez jakékoliv myšlenky. Na první pohled se to může zdát neuskutečnitelné, ale to je pouze dojem, který vychází z obtížnosti dosáhnout absolutního ticha v hlavě, než na vlastní kůži zakusíme, že to skutečně jde. Myšlenky se nám honí hlavou od rána do večera. Buď je vědomě řídíme nebo si v hlavě většinou dělají, co chtějí, každopádně se téměř nezastaví. Ve chvílích odpočinku trénujte jak mysl zastavit a uvést do ticha. Nikým nerušeni uvolněte se v oblíbené relaxační pozici a nechte všechny myšlenky jen tak volně plynout, nevšímejte si jich. Pouze je zpovzdálí pozorujte, nerozvíjejte je a nic si v duchu nekomentujte! Nechte myšlenky ať si dělají, co chtějí. Jen je poslouchejte, jako byste poslouchali rádio. Patrně se nebudete stačit divit, jaké nesmysly je váš mozek sám od sebe schopen vyprodukovat, pokud mu necháte absolutní volnost.

Příště zastavte myšlenky tak, aby bylo ve vaší hlavě naprosté ticho

Není to ze začátku jednoduché. Můžete si uvědomovat ,,ticho“ jen zlomek sekundy, později pár vteřin – do ticha vždy nekontrolovatelně vstoupí libovolná myšlenka. Nerozvíjejte ji, zastavte ji a dál prohlubujte naprosté vnitřní mlčení. Časem se vteřiny změní na minuty. Budete žasnout nad tím, jak je to uvolňující a uklidňující! Časem vydržíte takto odpočívat a relaxovat ve stavu bez myšlení, jak dlouho budete potřebovat na zotavenou po náročném dni. A ještě později, po pravidelném tréninku, si stav bez myšlenek navodíte kdekoliv v rušném prostředí, tím se vědomě odpoutáte od nechtěného. Zažijete naprosto osvobozující pocit klidu a pohody, a to i kdyby kolem vás trakaře padaly. Jde jen o to, sám přijít na způsob, jak přesně tohoto stavu dosáhnout. Experimentujte, jistě se vám brzy podaří objevit absolutní, léčivé ticho ve vaší hlavě, které je mimochodem skvělým lékem na nespavost.

A co když s tím máte potíže a nedaří se vám to ani na pár minut? Pusťte si tichou hudbu, uvolněte se a soustřeďte se výhradně jen na poslech hudby a na pomalé klidné dýchání. Na nic jiného! Ovšem aniž byste přemýšleli o hudbě samotné, nesmíte přemýšlet jednoduše a doslova nad ničím. Tak by se vám mělo podařit myšlenky zastavit, až ten okamžik přijde, vychutnejte si ho. Snažte se intervaly ticha mezi myšlenkami vědomě prodlužovat. Pomůže vám, pokud nebudete očima těkat sem tam po místnosti. Soustřeďte pohled na jedinou věc – na obrázek, na plamínek svíčky, na květinu. Opět ale nepřemýšlejte nad tím, na co se díváte. Až přijdete na to, jak vnitřního mlčení docílit, dokážete si absolutní ticho mysli kdokoliv bez potíží navodit. Zjistíte, jak je tento stav uklidňující a osvobozující od starostí. Od vrzajícího kolovrátku, který se běžně točí stále dokola, vrže a skřípe a nikdy se nezastaví.

Podobně vás do meditativního stavu dostane tanec, hudba a zpěv

Můžete to vyzkoušet: zajistěte si soukromí, nalaďte se na vhodnou hudbu a tančete, prostě jen tak, jak vás energie hudby povedete. Neorganizujte své pohyby, nechte se vést hudbou. Tančete spontánně, nikdo se nedívá. Plně se oddejte intenzivnímu tanci. Tančete, točte se, NEMYSLETE! Užívejte si to. Sami staňte se hudbou, staňte se tancem, spojte se s všeprostupující energií – po chvíli se vaše myšlení zastaví. Stanete se přítomným okamžikem. A je docela možné, že se alespoň na okamžik rozplynete v nekonečnu… Také během tohoto procesu vás mohou zcela nečekaně překvapit pocity podobné sexuálnímu vzrušení. To je znamením uvolňující se hadí síly. Nesmíte se ale tomuto poddat, nic si v hlavě nekomentujte, nic nedělejte, ničemu se nedivte! Nechte mysl prázdnou a jen naplno vnímejte pocity vašeho těla.

lampignon-10349_1280Máte-li s nastolením ticha ve své hlavě stále potíže, nedokážete-li myšlenky za žádnou cenu zastavit, potom si uvědomte, co se děje v okamžiku, kdy se smějete. Smích je léčivý a očistný, uklidňuje a stabilizuje srdeční rytmus. V okamžiku smíchu je mysl prosta jakékoliv myšlenky. Smát se upřímně a od srdce a zároveň myslet je zhola nemožné. Upřímný a uvolněný smích má schopnost plynule přejít do meditativního stavu. 

Vše je otázka správné volby. Později, až stavu bez myšlenek navyknete, v těchto ,,čistých“ okamžicích k vám budou samovolně přicházet užitečné nápady a inspirace. Až půjdete na procházku budete více vnímat barvy, tvary, vůně a zvuky přírody. Budete si uvědomovat věci a jevy, které jste si dříve neuvědomovali. Pokud jste student a potřebujete se soustředit na učivo, uveďte se do stavu ticha mysli a vnímejte jen učební látku a nedovolte jiným myšlenkám aby vás vyrušovaly. Máte-li potíže s usínáním, uveďte se do absolutního ticha bez myšlenek. Pokud se nějaká myšlenka přece jen sem tam vloudí, nevšímejte si jí, hlavně ji nerozvíjejte v nepatřičný vnitřní rozhovor, nechte ji samovolně odeznít. Totéž učiňte pokud provádíte rituál, pracujete v kruhu a potřebujete se maximálně soustředit. Časem si uvědomíte, že nás myšlenky opravdu ovládají, pokud jim necháme volné pole působnosti a nesměřujeme je tam, kde je chceme skutečně mít. Opravdu je osvobozující umět si cíleně navodit bezprostřední klid na duši. Touto metodou si osvojíte účinný prostředek proti stresu, strachům a úzkostným stavům.

button (11)

Možná přijdete na zvláštní věc, že si vaše ego ve stresu občas svým způsobem dokonce libovalo, že bylo stresem jaksi paradoxně svým způsobem živeno. Stres se stal jeho potravou a záměrně stresové situace vyhledávalo. Pokud si toto zavčasu uvědomíte, pak budete na té nejlepší cestě do skutečného klidu a ničím neotřesitelné pohody. Předejdete tak často nesmyslným a ubíjejícím vnitřním diskusím o ničem, zbytečným vnitřním traumatům, zbytečným chybám při důležitém rozhodování. Ovšem pokud vás po několika nezdařilých pokusech neodradí úsilí, které je potřebné této uklidňující technice věnovat, než se stane vaší přirozenou součástí.

Představte si, co všechno byste mohli dokázat, pokud by se stres a strach stal pro vás neznámým pojmem, pokud tedy nejste vyslovený flegmatik, potom si vizualizujte konkrétní cíl. Zvolte pozitivní přístup k životu v každém okamžiku. Setřeste z vašich beder všechny starosti pozitivními myšlenkami. Následně již nebudete žádné stresové situace nevědomě vytvářet.

Oddejte se božské trpělivosti a přesvědčení bez předsudků

Podaří-li se vám absolutního ticha mysli dosáhnout kdykoliv podle potřeby, odtud už je jen krůček k složitějším projekcím. Při hluboké meditaci, zrovna tak v hypnóze nejlépe provedete pozitivní sugesce, které vaše podvědomí bez výhrad přijme. Jsou pro vás tyto informace přijatelné? Uvědomujete si alespoň občas sílu vašeho podvědomí? Pokud ne, zkuste se trochu víc pozorovat, pokuste se marguerite-74886_1280pochopit, jak funguje lidská mysl. Pozorujte ji.

Část mysli se soustřeďuje k egu, je zaměřena na logické uvažování. Ve své neotřesitelné logice nám často zabraňuje přijímat magické poznatky vesmírného vědomí, které k nám přicházejí právě skrze podvědomí, které je schopno samostatné práce i bez naší ,,přítomnosti“. Začněte u maličkostí, podvědomí nám dává poselství i v těch nejobyčejnějších věcech každodenního života.

Mozek se chová naučeně, mechanicky a stereotypně, tak přistupuje ke každodenním úkolům – sugestivně

Mozek funguje jako počítač – dostává informace a zpracovává je, potom se snadno může přihodit, že pracuje na bázi zastaralých a chybných programů. Případně může být ,,zavirován“, zahlcen protichůdnými informacemi, potom snadno vytváří nežádoucí iluze, nepatřičné představy, ukvapené závěry. Někdo může mít ,,dokonalost“ ve své mysli definovanou tak striktně, že vylučuje ze svého okolí, anebo vědomě přehlíží a s pohrdáním ignoruje mnoho bytostí, které jsou podle jeho identifikačního vzorce nedostatečně dokonalými. Sebe tak povyšuje nad ostatní, což může někdy být a taky většinou je dosti nepatřičná osobnostní deziluze.

Líbí se Vám článek? Sdílejte ho!Share on Facebook

Diskuze