Kloktadlo z podbělu

flower-301278_1920Podběl lékařský začíná kvést březen – duben, sbíráme čerstvě rozvité květy a volně rozložené v tenké vrstvě je sušíme. Podběl má protizánětlivé a dezinfekční vlastnosti.

Medonosný podběl kvete na jaře jako vůbec první bylinka, nejdříve vidíme zlatožluté květy, až později rostou od země růžice listů. Květy sbíráme nejlépe za slunečného dne.

Kloktadlo: vrchovatou lžíci sušeného podbělu dáme do malého šálku, zalijeme vroucí vodou a necháme stát pod pokličkou deset minut. Poté přecedíme přes sítko.

angiosperms-88465_1920Použití: vlažné kloktadlo používáme na bolavé dásně, afty, problémy s paradentózou, bolesti v krku. Podbělové kloktadlo je silné, neužíváme vnitřně! Kloktadlo připravujeme pouze ze sušeného podbělu, ne z čerstvých květů. Takto připravený nálev můžeme použít také k omývání kůže postižené ekzémem. Ošetřujeme jím také špatně se hojící rány, nebo bolestivá revmatická místa.

Podbělový čaj: na zahleněné průdušky, nemoci dýchacích cest, na trávicí potíže, úpravu látkové výměny.

Poměr bylinky a vody na čaj: jednu lžíci podbělu zalijeme půl litrem vroucí vody, a necháme vyluhovat deset minut. Sladíme medem. Podběl můžeme kombinovat s natí mateřídoušky, květem divizny, a listem jitrocele. Vlažný čaj, vždy čerstvý, popíjíme dvakrát denně

Mateřídouška                                                     Divizna

thyme-177261_1920         mullein-1005687_1920